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Temps de lecture : 4 minutes

Getting around for free : The Free Pass

On December 21, 2023, Montpellier Méditerranée Métropole became the largest European metropolis to introduce free public transport for all its inhabitants.

Get your Free Pass

You need:

  • 1 piece of ID
  • 1 passport photo (can be taken in TaM Mobility Spaces)
  • 1 proof of address (+ parental authorization for any beneficiary aged 3 to 17)

Request the Free Pass:

To travel legally and freely, you must be in possession of your valid Pass gratuité.

In the event of a checkpoint, you'll be able to show your TaM card or a QR code issued from the M'Ticket TaM app.

If your smartphone runs out of battery, access to the app is impossible or you are not in possession of your card, the controller will ask for your ID.

P+tram

Since December 21, 2023, the Pass gratuité allows residents of the metropolis to park free of charge for 24 hours in one of the 9 P+trams with combined use of the tramway.

To do this, you'll need to declare the journey on the M'Ticket TaM app to justify using public transport.

P+Trams will continue to be accessible free of charge for non-residents with monthly or annual passes. Non-residents will also be able to purchase a P+Tram pass at automatic ticket machines.

For non-residents of mainland France

To travel in good standing on the transport network's buses and streetcars, all non-resident passengers or residents who do not have the Pass gratuité must be in possession of a valid paying ticket.

Paying tickets will be available:

  • On the M'Ticket TaM app (purchase of 1V, 10V, 24h pass, family/group pass. These tickets can be purchased in advance and activated at the time of travel).
  • On the online shop (QR code at each station, purchase of a time-stamped ticket - valid immediately): 1V, 24h pass, family/group pass (valid for 24h).
  • Via ticket vending machines in the main stations (64 will remain: stations, Comédie, Corum...) for the purchase of a time-stamped ticket (valid immediately): 1V (valid 1h30), 24h pass, family/group pass (valid 24h).
  • At one of TaM's 80 relay-merchants, with the purchase of a time-stamped paper ticket (valid immediately): 1V, forfait 24h, forfait famille/groupe (valid 24h).

Fares remain unchanged for all transport tickets.

FAQ

Faux : 

Si la gratuité des transports a démarré dans des villes de taille moyenne telles que Châteauroux ou Aubagne, elle s’est élargie depuis à des agglomérations plus importantes comme Niort ou Dunkerque (200 000 habitants) et existe à l’étranger à Tallin, capitale de l’Estonie qui compte 450 000 habitants, soit un peu moins que la Métropole de Montpellier*. 

De nombreuses villes et même pays travaillent à la mettre en place.

Depuis le 29 février 2020, le Luxembourg a mis en place la gratuité des transports en commun dans tout le pays**.

* Source : Wikipédia
** Source : Le Monde du 01/03/2020

Faux : 

Selon Maxime Huré, Président du comité scientifique de l’Observatoire des villes du transport gratuit* : « Certaines idées reçues ont été battues en brèche comme l’affirmation selon laquelle les réseaux gratuits seraient plus dégradés que les autres. »

À Montpellier, près d’1 milliard d’euros en 5 ans sont consacrés aux mobilités douces et alternatives à la voiture. L’offre existante va encore être améliorée par la commande de 7 nouvelles rames pour accueillir la hausse de fréquentation liée à la gratuité. 8 nouvelles rames vont également remplacer le matériel roulant et améliorer la maintenance permanente des rames en circulation.

* Source : Ville, Rail & Transports 615 septembre 2018

Faux : 

En développant la marchabilité de la ville et les pistes cyclables, certains vont quitter les transports en commun pour adopter ces modes de transport. L’achat de matériel roulant est engagé et les investissements vont permettre de renforcer l’offre : sur le tronçon St Eloi <> Albert 1er, la ligne 5 va permettre de passer à un tram toutes les 2 minutes.

Vrai :

La détention du Pass gratuité est nécessaire. Par ailleurs, la gratuité est réservée aux seuls habitants de la métropole. Toute personne résidant en dehors de la métropole devra présenter un titre en cours de validité.

La détention d'un titre permet également d’évaluer la fréquentation par ligne et ainsi d’ajuster l’offre de transport pour un service qualitatif tout au long de l’année.

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